Grundskola (årskurs 0-4)
Välkommen till vår grundskola
Vår grundskola har två parallellklasser med start i årskurs 1 och avslutning efter årskurs 4. Skolan bedriver även två förskoleklasser (FSK) enligt svensk lag. Förskoleklasserna och de tre första årskurserna med tillhörande fritidshem är belägna på Bragevägen, medan de två fjärdeklasserna är belägna på Karlavägen.

På vår skola är det högsta prioritet att lära sig båda språken, tyska och svenska, både skriftligt och muntligt, redan från början.

På Bragevägen finns förskoleklasserna och de tre första årskurserna med tillhörande fritidshem.

Vi använder stadens läge för kulturella upplevelser (teater, musikhallar, museer) och lärande utanför skolan.

Grundskolan lägger grunden för att eleverna på DSS ska få en väl vägledd start på sin skolgång.
Vi har en färgstark och mångsidig elevgrupp och varje barn har olika talanger som vi uppmuntrar och utmanar. Vi ser barnen som självständiga personligheter och följer dem aktivt och stödjande på deras väg mot självständighet. Med ett mångkulturellt perspektiv söker och finner vi svar på de stora frågorna och problemen i våra barns värld redan från början. Vi möter kraven från ett alltmer digitaliserat samhälle och som tysk utlandsskola i en skandinavisk miljö fattar vi mycket medvetna beslut om i vilken utsträckning vi tar upp krav på detta område i barnens utvecklingsprocess eller medvetet ifrågasätter och tänker igenom dem först. Vi använder stadsmiljön för kulturupplevelser (teater, konserthus, museer) och lärande utanför skolan och den omgivande naturen (parker som Humlegården, Norra Djurgården etc.) för sport, motion och rekreation.
Det unika för vår grundskola och Tyska Skolan i helhet, i ett så livligt och öppet skollandskap som vi hittar här i Stockholm, var, är och förblir obestridligen intresset för språk och kultur. Vi är en ”Begegnungsschule” och det är det högsta prioritet att lära sig båda språken, tyska och svenska, både skriftligt och muntligt, från början. Våra barn upplever båda kulturerna med sina traditioner, högtider och värderingar som en självklarhet.
På grund av det starka språkfokuset från första skoldagen behöver våra elever också särskilda förutsättningar, en viss nyfikenhet och ett intresse för att lära sig språk för att säkerställa en bra skolstart och en framgångsrik grundskoletid. Vi ger gärna råd till intresserade föräldrar och barn om detta under vår inskrivningsprocess.
Språkundervisning i grundskolan
Beroende på elevernas språkkunskaper undervisas de i tyska och svenska som modersmål eller andraspråk. Tyska som undervisningsspråk är en grundförutsättning och blir allt viktigare i takt med att barnen går vidare i skolan.
Båda språken undervisas i sex timmar redan från början. Under de två första skolåren förstärker vi inledningsvis barnens ”svagare” språk vid inlärningen av skriftspråksfärdigheter, dvs. svenska i a-klasserna och tyska i b-klasserna genom extrastöd (DAZ/Svenska 2). I årskurs 3 och 4 harmoniseras kraven på de två klasserna i tysk- och svenskundervisningen alltmer. Ett nära samarbete i respektive årskurslag är centralt för detta. Målet är att uppnå jämförbara villkor för eleverna, som kommer att blandas i början av årskurs 5 i samband med övergången till det tyska gymnasiet.
Som en del av att vara en tysk-svensk ”Begegnungsschule” undervisas eleverna i svenska ämnen i enlighet med svensk läroplan för att garantera att de när som helst kan byta till en svensk skola.
Grundskolan lägger grunden för att eleverna på Tyska Skolan ska få en bra start på sin skolkarriär och kunna få både det svenska examensbeviset och ett tyskt Abitur.