Der Kindergarten im Chemieunterricht

Am Montag, dem 16. Oktober 2017 von 13.45 bis 15.00 Uhr waren die Kindergartenkinder eingeladen, am Chemieunterricht der Klasse 6. des Gymnasiums teilzunehmen.

Unter der Leitung von Susanne Koch durften wir im Chemieraum Experimente anschauen und auch selber mitmachen.

Die Schüler waren gut vorbereitet, um den Kindern des Kindergartens einfache Experimente zum Mitmachen zu zeigen. 16 Kindergartenkinder (Füchse) waren in 4 Gruppen aufgeteilt. Zunächst wurden wir auf dem Schulhof herzlich begrüßt und mit Sicherheitsbrillen ausgestattet. Spannend! Das erste Experiment war gleich sehr anschaulich gemacht! Zahnpasta für die Elefanten. Die Begeisterung war groß, als eine große Menge „Elefantenzahncreme“  über den Tisch floss! Danach ging es die vielen Stufen in den 4. Stock zum neu renovierten Chemieraum hoch. Hier gab es 4 Stationen mit sehr spannenden Experimenten. Einfühlsam und sehr pädagogisch haben die Schüler, den Kindergartenkindern alles ganz genau erklärt und vieles durften die Kinder selbst ausprobieren.

Warum haben wir uns auf diese freundliche Einladung gerne eingelassen?

  • Wir lernen etwas über chemische Reaktionen und naturwissenschaftliche Phänomene
  • Schule macht Spaß und ist spannend
  • Eine Zusammenarbeit zwischen Schule und Kindergarten.
  • Die Schüler vertiefen ihr Thema indem sie es für Jüngere erklären und sie übernehmen Verantwortung.
  • Ein positiver Kontakt mit älteren Schülern stärkt das Selbstvertrauen

Wir sagen ein herzliches Dankeschön, es war wunderbar bei Euch in der Schule!

Angelika Bracke, Cecilia Jangblad und die schlauen Füchse aus dem Kindergarten    

FOTOS


Måndagen den 16/10  2017 kl.13.45 – 15.00, var Kindergartenbarnen (5/6 – åringarna), inbjudna att deltaga på klass 6 (gymnasiets), kemilektion.

Under ledning av Susanne Koch fick vi möjlighet att observera – och medverka i – diverse experiment.

Skoleleverna var väl förberedda inför uppgiften att visa och låta förskolebarnen medverka i de olika experimenten. 16 Kindergartenbarn (”Rävarna” = de äldsta), var indelade i fyra grupper.

Allra först träffade vi klassen ute på skolgården och blev hjärtligt mottagna. Vi utrustades med skyddsglasögon. Spännande! Det 1:a experimentet var mycket visuellt tilltalande och roligt att beskåda: ”Elefanttandkräm”! (som flödade över, ut över bordet). Barnen var begeistrade!

Efter det vandrade vi upp de många trappstegen till 4:e våningen, där den nyrenoverade kemisalen är belägen. Där fanns det fyra olika stationer med olika – mycket åskådliga och spännande – experiment. Inlevelsefullt och väldigt pedagogiskt förklarade eleverna för Kindergartenbarnen vad de såg och upplevde. Barnen fick också själva prova/experimentera. De var väldigt delaktiga i de olika processerna.

Varför accepterade vi då denna vänliga inbjudan?

  • Vi lärde oss om kemiska reaktioner/naturvetenskapliga fenomen
  • Vi lärde oss att ” skolan är rolig och spännande”
  • Ett samarbete mellan skola och Kindergarten
  • Elevernas kunskaper fördjupas, då de förklarar processerna för de yngre barnen. De får dessutom lära sig att ta ansvar/vara pedagogiska
  • En lustfylld/positiv kontakt med de äldre skolbarnen. Stärker självförtroendet, barnen ”växer”

Lpfö 98 rev. 2016

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.

Vi tackar så hjärtligt för att vi fick möjlighet besöka er, det var fantastiskt roligt hos er i skolan!

Angelika Bracke, Cecilia Jangblad och ”Rävarna” från Kindergarten

FOTOS

 


Medverkan på en kemilektion i skolan (klass 6) “Rävarna/Füchse – barn födda 2011/ 2012 – Måndagen den 16/10 – 17

Intervjuer med barnen efter lektionen:

“Vi gjorde först elefanterna som måste borsta tänderna. Så vi måste lära oss att göra tandkräm. Sedan fick vi ha blått vatten med ett ljus i, med ett lock på. Sedan gjorde vi en vulkan. Grön och lilafärgat. Det var roligt! Man måste ha såna brillor som har skydd.”

“Den där elefanttandkrämen var typ lite bubblig . Och sen var “Brausepulver” super, supergoda!! Vi gjorde experiment: Man tar ett ljus och ställer i vatten med ett lock. De stora tog lång tid men de små var supersnabba! DET var roligt!”

“Det var kul! Kul att få “Brausepulver”. Vi tände ett ljus och la det i vattnet. Det blev blått vatten och så skulle vi göra en lava-lampa.”

“Det var roligt! Det var roligt för att vi kunde bestämma vad vi kunde göra. Vi gjorde experiment.”

“Det var spännande. Vi gjorde en lava-lampa! Vi gjorde “elefanttandkräm”. Vi gjorde en vulkan med färg. Vi fick ta på oss glasögon.”

“Det var bra!”

“Det var jättebra! Vulkanen med olika färger var jättebra!

“Då när vi skulle räkna och titta hur snabbt ljuset släcktes (jättebra! )

“Allting som vi gjorde där var roligt! Allting var bra!”

“Jag tyckte att allting var roligt och bra! Och godiset (Brausepulver) – var gott!!”

“Det var extrakul och extraspännande! Vi gjorde lava-lampor. Vi gjorde en vulkan men allt annat glömde jag….!

“Alltså, det var en pojke som gjorde en lava-lampa. Vi tittade på och sen provade vi att göra en lampa. Och nästa” uppdraget” var att se vad som släcktes först (ljusen). Först var det mellanstora (glasburken), sen var det, det minsta och sen var det, det största i hela världen. Sen var det en lava-vulkan. Då var det lila och grönt och då blev det rosa (först). Efter det grönt som sprutade ut. Sen gjorde vi godis. Först socker i en burk, sen bakpulver, sen vaniljsocker och sen vatten och sen blandade vi färg, sen rörde vi om med en sked och sen skulle vi – ok – dricka upp det och sen fick vi Brausepulver. Jag tyckte det var roligt och superspännande. Roligast att göra + att få godis! “

“Jag kommer nästan inte ihåg… Det var roligt… Jag “kommde” (kom) ihåg ljuset i vattnet och ett glas över – stort och litet. Och jag såg när vi provade Mehl (mjöl) och socker. Det var allt!”

“Det var bra! Jag kommer inte ihåg någonting…”

“Vulkaner gjorde vi!

“Ljus. Att vi tände ljusen och sen stoppade vi in det i blått vatten och sen ställde vi burkar över och räknade tills ljuset slocknade.

“Och vi gjorde dricka. Och vi fick (Brause-) pulver. Ett sånt här pulver som man lägger i vatten så att det blir bubblor.

“Vi gjorde lava-lampa. Vi hade skyddsglasögon.”

“Vi gjorde elefanttandkräm först men det fick vi bara kolla på… Det var utomhus.

“Vi gjorde dricka.”

“Vi gjorde det där när ljuset slocknade.”

“Jag tyckte det var bra!”